Bell 205 UH-1D

Je to historicky jedinečný vrtuľník. Dá sa povedať, že sa stal symbolom vojny vo Vietname a kľúčovým strojom vo výcviku vlastne akejsi prvej generácie vrtuľníkových pilotov.

Taktiež sa delí o prvenstvo s Francúzskou Allouette II v použití turbohriadeľového motora. Ako pohon som chcel použiť turbínu a po premeraní auta mi vyšla maximálna mierka 1:6. Všetky tieto požiadavky splňoval trup od firmy Vario. Po dlhých úvahách a "poradách" doma a v okolí som sa rozhodol pre "zcivilnenú" verziu. Jednak z dôvodu väčšej jedinečnosti a zároveň aj menšej fádnosti oproti vojenskej kamufláži.
Asi najviac sa mi páčio farebne vyhotovenie vrtulníka slúžiaceho v Juhoafrickej Republike v dobrovoľných požiarnych zboroch "Working on Fire". Pôvodom patril asi Rhodézskej armáde, potom bol rekonštruovaný v Anglicku a odtiaľ sa dostal do JAR, kde dostal imatrikulačné znaky ZU-UHI dňa 2. septembra 2005. Stavba modelu prebiehala v rokoch 2008 - 20010. Zálet začal 7.4.2010 na bývalom Vajnorskom letisku. Turbína bežala dobre, vrtuľník sa podarilo dostať aj do vzduchu. Nebolo to ale celkom ono a problémy sa odlaďovali po celý zbytok roka, počas ktorého za zmenil primárny prevod z turbíny, listy sa vymenili za duralové a došlo aj k zmenám na palivovej sústave. Ale rok 2011 už absolvoval model v plnom nasadení. Zároveň toto nasadenie ukázalo aj niektoré nevýhody modelu takejto veľkosti a hmotnosti. Pre divákov je impozantný, ale pre modelára je manipulácia s ním (vrátane dopravy) utrpením :-). zúčastnil som sa s ním niekoľkých modelárských stretnutí zameraných na obrie modely. Všade mal úspech. Všimla si ho aj naša STV, ktorá v rokoch 2014 - 2016 vysielala seriál PILOTI, ktorý sa venoval aj správam z leteckomodelárskej oblasti. V 16. časti v 2016 roku odvysielala reportáž o tomto modeli.

Parametre modelu:

  • Mierka: 1:6,2
  • Dĺžka trupu: 2160 mm
  • Šírka trupu: 405 mm
  • Výška trupu (vrátane rotorovej hlavy): 620 mm
  • Hmotnosť bez paliva: 19,5kg
  • Rotor: dvojlistý ľavotočivý so stabilizačnými pádlami, systému Bell-Hiller, priemer 2360mm, polosymetrické listy, 960 ot./min.
  • Chvostová vrtuľka: dvojlistá, 4700 ot./min.
  • Pohonná jednotka: Turbohriadeľový motor JetCat PHT3, prevedenie reduktora PHT3-3, výkon omedzený na 3,5kW, palivo Jet A1 + olej 1:20
  • Objem palivových nádrží: cca. 3000ml
  • Doba letu: cca. 10min
Hore