Vrtulníček Robinson 22

je historicky veľmi významný vrtuľník. Vďaka tomuto modelu sa stalo dostupné vrtuľníkové lietanie aj "obyčajným smrteľníkom". S jeho vývojom začal Frank Robinson v roku 1972 najskôr v obývačke, neskôr v garáži svojho domu.

Snom Franka Robinsona bolo dostať na trh lacný na prevádzku a nenáročný na údržbu malý dvojmiestny vrtuľník, ktorý umožní vrtuľníkové lietanie "širokým masám". Dovtedy bolo lietanie na vrtuľníkoch jednoznačnou výsadou len armády a polície.

Frank Robinson dokončil prvý prototyp v roku 1975 - to už sídlila jeho firma v malom prenajatom hangári na letisku v Torrance v Californií. Prvý prototyp vzlietol 28. augusta 1975 s použitým motorom Lycoming O-235 s výkonom 115HP. Už počas certifikačného procesu, pri ktorom bol pôvodný kus zničený, ktorý trval až do roku 1979, bol motor vyhlásený za nedostatočne výkonný a bol nahradený výkonnejším Lycoming O-320 s využiteľným výkonom 124 HP. S týmto motorom sa dostal aj prvý ROBINSON 22 v roku 1979 k svojmu zákazníkovi.

Výkon motora sa javil ešte stále ako nedostatočný, preto od výrobného čísla 199 bol uvedený na trh model 22 HP s použitím rovnakého motora, ktorý mal ale zvýšený výkon na 160 HP. Od výrobného čísla 357 sa dostáva na trh model 22 ALPHA, s rovnakým motorom, ale s rôznymi zlepšeniami znižujúce záťaž pilota a zvyšujúce bezpečnosť letu.

Od výrobného čísla 500 je v produkcií model 22 BETA I. Motor ostáva opäť pôvodný, ale je doplnený o elektronický governor - regulátor otáčok motora, čo výrazným spôsobom odbremeňuje pilota. Žiaden z doteraz spomínaných modelov už nie je v produkcií firmy Robinson. V súčastnosti je stále v ponuke posledný model Robinson 22 BETA II, kde najvýraznejšou zmenou je zmena motora na Lycoming O-360 s výkonom 180 HP.

Doteraz bolo vyrobených všetkých modelov Robinson 22 cca. 5000 ks. A hoci sa jedná o konštrukciu starú cca. 40 rokov, stále sa mnohí vrtulnikári zhodujú v názore, že je to "najzábavnejší" vrtuľník, aky kedy pilotovali.

Charakteristika a výkony Robinson R-22

  • Posádka: pilot + 1 pasažier
  • Celková dĺžka (vrátane presahu rotora): 8,765 m
  • Priemer rotora: 7,67 m
  • Typ rotora: ľavotočivý, dvojlistový, s polotuhým zavesením listov
  • Chvostová vrtuľka: tlačná, dvojlistová, pružne uložená v elastomérových púzdrach o priemere 1067 mm
  • Celková výška vrtuľníka: 2,72 m
  • Prázdna hmotnosť: 398 kg (závisí od výbavy)
  • Maximálna vzletová hmotnosť: 622 kg
  • Motor: 1x plochý, karburátorový 4-valec Lycoming O-360-J2A s výkonom 180HP, využiteľným výkonom 131HP/5min, 124HP trvalo
  • Objem palivových nádrží: 116 litrov
  • Spotreba: 27 - 33 l/hod. AVGAS 100
  • Maximálna rýchlosť: 102Kt, tj. 188km/hod
  • Cestovná rýchlosť: 60 - 70Kt, tj. 110 - 130km/hod
  • Max. operačná výška: 4200 m
  • Výdrž: cca. 3,5 hod
  • Teoretický maximálny dolet: cca. 400 km
Hore